Sosiaalinen media ei ole Facebook – Mistä oikeasti kyse?

Facebook on kasvattanut käyttäjämääriään nopeasti sekä maailmalla että Suomessa. Palvelun oman ilmoituksen mukaan sillä on jo 350 miljoonaa maailmanlaajuisesti ja yli 1,1 miljoonaa Suomessakin.

Facebook on siis tekemässä sosiaalista mediaa tutuksi ihmisille, mikä on hieno asia. Ongelmana on kuitenkin että ihmisten käsitys sosiaalisesta mediasta rakentuu hyvin pitkälti Facebookiin ympärille vaikka kyse on paljon laajemmasta ilmiöstä.

Esimerkiksi Prewise teki vähän aikaa sitten tutkimuksen sosiaalisen median hyödyntämisestä suomalaisissa yrityksissä. Melkein puolessa (44%) yrityksistä sosiaalista mediaa ei hyödynnetty mitenkään ja se nähtiin enimmäkseen henkilökohtaisen elämän juttuna. Eli yrityspuolella ollaan vielä aika alussa sosiaalisen median hyödyntämisessä. Kiinnostusta aiheeseen kuitenkin oli ja 68% vastaajista uskoi käytön lisääntyvän seuraavan 2 vuoden sisällä.

Sosiaalinen media siis nähdään melkeinpä samana asiana kuin Facebook joka aika monen yrityspäättäjän mielestä on täyttä ajanhukkaa ja josta ei yrityksille ole mitään hyötyä.

Sosiaalinen media yrityskäytössä

Mistä sosiaalisessa mediassa sitten oikeasti on kyse ja kuinka yritykset voivat sitä hyödyntää?

Sosiaalinen media tarjoaa uudenlaisia palveluita (esim. Facebook, Twitter, Youtube, Wikipedia) ja työkaluja (blogit, wikit, mikroblogit, sosiaalinen verkostoituminen) jotka mahdollistavat uudenlaisia tapoja markkinoida tehokkaammin ja tehostaa yritysten sisäistä toimintaa ja yhteistyötä kumppaneiden kanssa. Pitkälti on kuitenkin kyse toiminta- ja ajattelutapojen ja yritysten kulttuurin muuttamisesta.

Sosiaalisen median työkalut ja palvelut ovat hyviä renkejä mutta huonoja isäntiä. Eli niitä ei kannata ottaa käyttöön vain oman itsensä vuoksi vaan tukemaan yrityksen strategisten tavoitteiden saavuttamista, esim. myynnin ja projektityöskentelyn tehostamiseksi tai motivoivamman viestinnän ja johtamisen aikaansaamiseksi.

Aihealueen nuoruudesta kertoo se että keskusteluissa lähdetään enimmäkseen liikkeelle työkalut edellä eikä hyödyntämiskohteista. Lopulta tärkeää ei ole se mikä työkalu on kyseessä vaan mitä sillä saadaan aikaan ja mitä aihealueita yrityksessä on tarvetta kehittää.

Kun itse pidän esityksiä aiheesta joudun aluksi esittelemään sosiaalisen median työkalut jotta kuuntelijoilla olisi käsitys siitä mitä ne mahdollistavat. Koitan kuitenkin varata mahdollisimman ison osan ajasta isompien muutosten läpikäymiselle (esim. johtaminen ja yhteistyö nykypäivänä) ja käyn läpi paljon käytännön esimerkkejä kuinka muut yritykset ovat hyödyntäneet sosiaalista mediaa.

Esityksen jälkeen kuulijoilla on yleensä helppo keksiä omasta ympäristöstään lupaavia hyödyntämiskohteita erilaisille sosiaalisen median työkaluille. Johdon tehtävä on sitten poimia ideoista lupaavimmat pilottiprojekteiksi joissa hommaa kokeillaan käytännössä.

Sosiaalisen median käyttöönotto ei tapahdu yhdessä yössä vaan vaatii oman aikansa. Ihmiset vastustavat muutoksia jos eivät näe tarvetta niiden aikaansaamiselle tai hyötyjä joita uudet ideat tarjoavat. Loppujen lopuksi kyse onkin muutoshankkeesta jossa yrityksen bisnesmallit ja tavat toimia voivat muuttua aika radikaalistikin.

Tärkeää on kuitenkin nähdä sosiaalinen media bisneksen kehittämisen mahdollistajana eikä tietotekniikkaprojektina. Jos liikkeelle lähdetään pelkästään työkaluista niin silloin häntä heiluttaakin koiraa eli IT-osasto määrää bisnestä.

Yritysten kannattaa yrittää nähdä metsä puilta, sosiaalinen media on tärkeä trendi ja tulee muuttamaan yritysten toimintaa ennemmin tai myöhemmin. Kyse ei kuitenkaan ole pelkästään Facebookista ja vapaa-ajan aktiviteeteista vaan sosiaalista mediaa voi hyöyntää myös yrityksissä – mm. markkinoimaan tehokkaammin ja tehostamaan yritysten toimintaa.

Advertisements

2 responses to “Sosiaalinen media ei ole Facebook – Mistä oikeasti kyse?

  • Miikka Värri

    Erittäin hyvä kun painotit mistä suunnasta tulisi lähteä liikenteeseen. Latvasta puuhun kiipeäminen tosin ei liity pelkästään sosiaaliseen mediaan vaan kertoo markkinoinnissa ylipäätänsä heikosta tai puuttuvasta strategiasta. Kyllä aikaisemminkin päätettiin mainostaa nettibannereilla ja vasta tämän jälkeen ruettiin miettimään mitä sillä halutaan saavuttaa. Sosiaalisessa mediassa houkutus kokeilla ja leikkiä on suurempi, koska se ei maksa mitään (vrt. vaikka TV-mainonta).

    • intosome

      Kiitos kommentista Miikka! Eihän tämä varmaan sinällään uutta ole. Kun jotain uutta tulee niin sitä koitetaan myydä yrityksille. Ennen se oli kotisivuja, bannereita ja Google-mainoksia, nyt lisänä ovat Facebook-sivut ja Twitter-kanavat.

      Eihän siinä mitään vikaa sinällään ole että yritykselle myydään Facebookia mutta liikkeelle kannattaisi lähteä strategian miettimisestä. Miksi kanavaan mennään ja mitkä tavoitteet ovat joiden saavuttamista se tukee.

      Sosiaalisessa mediassa rahalliset käyttökustannukset ovat pienet mutta aikaa siihen joutuu kyllä uhraamaan. Kampanjat ovat oma lukunsa mutta yleensä some-kanaviin joutuu sitoutumaan pitkäksi aikaa jos niistä aikoo saada hyötyä irti. Lisäksi perinteinen tyrkyttäminen ei toimi vaan pitäisi osata tarjota arvoa ja keskustella, joka voi olla aika iso muutos vanhaan tottuneelle.

      Mutta yksi pääpointti kirjoituksessani oli että kyse ei ole pelkästään markkinoinnista ja viestinnästä vaan yritysten sisällä ja partnereiden kanssa voi tehdä myös paljon. Ja some-käyttäytymistä on varmaan helpompaa harjoitella yrityksen sisällä palomuurin takana, mokat näkyy pienemmälle porukalle.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s