Sosiaalinen media innovaatioiden tukena

Maailma ja bisnesympäristö muuttuvat yhä kiihtyvää tahtia joten uusia tuotteita, toimintatapoja ja bisnesmalleja täytyy kehittää ja ottaa käyttöön aiempaa nopeammin ja nopeammin. Tämän vuoksi innovaatioista ja innovatiivisuudesta puhutaan yhä enemmän. Vaikka innovaatio-termi onkin liiallisen käytön vuoksi kokenut jonkinlaisen inflaation, on se ansaitusti noussut yhä korkeammalle yritysten ja organisaatioiden johdon agendalla.

Oma näkökulmani aiheeseen on ollut ideoiden synnyn tukeminen ja niiden muuttaminen todellisiksi innovaatioiksi sosiaalisen median avustuksella – ideahan ei ole innovaatio ennen kuin se on käytössä ja tuottaa arvoa. Varsinkin innovaatioprosessin alkupäässä (ärsykkeiden tarjoaminen, ideointi, konseptointi) on luontevaa yhdistää toimintaan sosiaalista vuorovaikutusta, kuten keskustelua, äänestämistä ja yhdessä kehittämistä.

Käytännössä olen todistanut sosiaalisen median ja innovaatioiden tukemisen yhteensopivuuden Nokia Oyj:ssa, jossa olin mukana perustamassa erilaisia innovaatioyhteisöjä (mm. Alpha Labs, Beta Labs ja Nokia Gadget Library). Verkkoyhteisöt tukevat luontevasti ideointia, ideoiden jalostamista ja parhaiden poimimista eteenpäin vietäviksi yli organisaatio- ja maarajojen. Yhteisö tarvitsee kuitenkin aina todellisen tarpeen ja mission sekä pitkäjänteistä panostusta yhteisön aktivointiin, joten yhteisöjen perustaminen ja niiden hengissä pitäminen ei ole aina ihan simppeliä.

Kävin puhumassa innovaatioista ja sosiaalisesta mediasta pari viikkoa sitten FIMA:n ja VTT:n tilaisuudessa (kalvot alla). Yleisöä tuntui kiinnostavan käytännön kokemukset innovaatioiden tukemisesta ja se mitä matkan varrella on tullut opittua.

Valitettavasti kokemukset eivät vamasti täysin välity minimalistisista kalvoistani, mutta enköhän saa jossain vaiheessa paremmin avattua eri osa-alueita myös täällä blogissani. Jos kaipaat lisätietoja aiheesta tai kokenutta puhujaa niin otahan yhteyttä (harri.lakkala (at) intosome.fi).

Olisi kiva myös kuulla kuinka muut suomalaiset yritykset ovat hyödyntäneet sosiaalista mediaa innovoinnin tukena vai elämmekö vielä takapajulassa, jossa tähän ei ole vielä herätty? Nokiaa on kuitenkin niin helppo pitää poikkeustapauksena ja ajatella että tuo ei toimisi meillä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s