Miksi sosiaalinen media ei toimi?

Tervetuloa sosiaalisen median maailmaan – luvassa turhaa työtä ja karvaita pettymyksiä.

Tämä on yksi johtopäätös jonka voisi vetää keskusteluista asiakkaiden kanssa. Kierrän paljon juttelemassa erilaisten yritysten kanssa ja osa tuntuu omien kokemustensa perusteella ihmettelevän onko sosiaalisesta mediasta oikeasti mihinkään. Tarkoitan tässä siis sosiaalisen median hyödyntämistä yrityksen sisällä tai erilaisissa yhteistyöverkostoissa.

Yritykseen tai verkoston käyttöön on ostettu esimerkiksi wiki-, blogi- tai yhteisöalusta, jota kohtaan on suuret odotukset mutta alkuinnostuksen jälkeen käyttö hiipuu. Johtopäätöksenä voi siis todeta että sosiaalinen media ei toimi ja että kaikki siihen liittyvät ideat voidaan kuopata, eikös?

Kyse ei ole kuitenkaan siitä että sosiaalinen media ei toimisi tai että se ei sopinut kyseiselle yrityksella vaan siitä että ongelma nähdään pelkästään teknisenä. Ostamalla uusi työkalu kuvitellaan muuttavan yrityksen toimintatavat. Linkitys bisnestavoitteisiin, työntekijöiden tukeminen toimintatapojen muutoksessa ja käyttöönottoon panostaminen unohtuu yleensä täysin kun sosiaalista mediaa tuodaan taloon.

Lähtemällä liikkeelle todellisten bisnesongelmien ratkaisemista voidaan sosiaalisen median ratkaisut kytkeä osaksi yrityksen oikeita prosesseja. Tavoite voi olla esimerkiksi tuotelanseerausprosessin läpinäkyvyyden lisääminen tai sisäisen projektiviestinnän tehostaminen. Jos uudet ratkaisut ovat vain jotain ylimääräistä niiden käyttö jää yleensä nopeasti muiden kiireiden jalkoihin.

Itse puhun mieluummin yhteisöllisistä toimintatavoista kuin sosiaalisesta mediasta sillä työkalujen lisäksi kyse on uudenlaisesta yhteistyökulttuurista ja tavasta tehdä työtä. Olen avannut ajatuksiani aiheesta aiemmin työskentelytapavaiheiden näkökulmasta. Siirtymisessä yhteisöllisiin toimintatapoihin kyse on kuitenkin isommasta muutoksesta kuin monet huomaavat. Tämän vuoksi työntekijöiden tukemiseen muutoksessa tulisi panostaa kunnolla, eikä ajatella että pelkkä työkalujen tuominen saataville saisi tarvittavat muutokset aikaan.

Yleensä autamme asiakkaitamme liikkeelle ensin workshopin muodossa jossa heidät johdatetaan sosiaalisen median maailmaan ja osallistetaan ideoimaan hyödyntämistä omassa työssään sekä keskustelemaan ja sopimaan tarvittavista muutoksista. Hyödyntämisideoiden pohjalta seuloutuvat ensimmäiset pilottiprojektit joissa uutta toimintatapaa kokeilleen. On tärkeää huomata että pilottihankkeita tuetaan alusta loppuun ja niissä saadut kokemukset poimitaan talteen ja jaetaan eteenpäin.

Suurin ongelma tällä hetkellä mielestäni on että sosiaalinen media nähdään sen ruumillistuman kautta eli työkaluina, mikä on ymmärrettävää sillä prossessit ja kulttuuri ovat näkymättömiä. Kyse on kuitenkin pääosin toimintatapojen muuttamisesta, jonka uudet työkalut mahdollistavat. Tämä tarkoittaa että myös panostus (raha ja resurssit) tulisi pääosin keskittää ihmispuoleen eli toimintatapamuutosten tukemiseen.

Tämän vuoksi tarjoankin asiakkailleni Intosomen ja Tehostamon kautta yhteisöllisiä työkaluja ja toimintatapoja yhtenä pakettina. Työkalutkin ovat tärkeitä mutta 80% ongelmasta on ”pehmeällä puolella” eli toimintatapojen ja kulttuurin parissa. Valitettavasti budjetista yleensä 80% käytetään työkaluihin ja muutoksen tukemiseen panostaminen jää lapsipuolen asemaan.

Pelkän työkalun myyminen ja ostaminen on helppoa mutta yritysten pitäisi viimein herätä huomaamaan että kyseessä on muutosprosessi eikä tietotekniikkahanke. Toivottavasti tähän aletaan suomalaisissa yrityksissä hiljalleen havahtua jotta pääsemme oikeiden ongelmien ratkaisemisen pariin.

(Kuva CC – JanneM @ Flickr)

Advertisements

3 responses to “Miksi sosiaalinen media ei toimi?

  • viestintalotta

    Täyttä asiaa! On paljon helpompaa ostaa työkaluja kuin muuttaa toimintatapoja – hyvässä tapauksessa uudet työkalut innostavat onneksi myös maneereista luopumiseen, tietonsa jakamiseen, avun hyväksymiseen ja yhdessä tekemiseen.

  • intosome

    Työkalu on jotain konkreettista, näkyvää joten sellainen on helppo hankkia käyttöön ja toivoa että muutos seuraa itsestään. Oikeasti siitä muutos vasta alkaa ja vaatii paljon tukea.

    Toisaalta tiedän että ilman uusia työkaluja uudet toimintatavat eivät ole mahdollisia. Monessa firmassa varmasti vielä puuttuvat wikit ja blogit, mikroblogeista tai sosiaalista henkilöprofiileista puhumattakaan. Työkalujen ja toimintatapojen keskinäinen riippuvuus onkin aihe josta on pitkään pitänyt kirjoittaa blogipostaus…

  • Vesa Ilola

    Asiakkaat kaipaavat usein strategiseen käsittelyyn konkreettisen kahvan. Toimintakulttuuri muuttuu jatkossa, markkinat pitävät siitä huolta. Muutokselle tarvitaan konkreettiset portaat sekä sellaiset välitavoitteet että ne tärisevät.

    Eihän sosiaalinen media olekaan ratkaisu. Se on peilauspinta, väylästö, alusta ratkaisulle. Ratkaisu on tyypillisesti jotain sellaista että se helpottaa arkea ja näkyy aikanaan viivan alla.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s