Sparraukselle strategia kuntoon ja sujuvasti liikkeelle

Tarvitaanko sosiaalisen median strategian luomiseen konsulttiapua? Eihän konsultti millään tunne yrityksen tilannetta yhtä hyvin kuin organisaation sisällä työskentelevät eikä konsultti tiedä ketkä ovat ihmisiä jotka tulee ottaa mukaan toteutusvaiheeseen. Onko ulkoisen avun käyttäminen siis vain rahanhukkaa?

Monissa isoissa yrityksissä on jo sosiaalista mediaa ymmärtäviä ihmisiä ja some-strategian luominen halutaan ehkä tehdä omin voimin. Pieni ydintiimi saa vastuulleen sosiaalisen median strategian luomisen ja muutosten käynnistämisen. Tarvittava osaaminen sekä yrityksen tilanteesta, tavoitteista ja sosiaalisesta mediasta löytyy yrityksen sisältä.

Kunnollinen strategia on siis luotu ja sitä on helppo lähteä toteuttamaan? Ei nyt ihan niinkään. Tämä voi olla hyvä hetki hyödyntää konsulttiosaamista. Ulkoinen keskustelukumppani antaa varmasti uusia näkemyksiä suunnitelmiin ja voi verrata niitä muiden yritysten suunnitelmiin sekä toimintaan Suomessa ja maailmalla. Kokeneesta sparraus- ja keskustelukumppanista voi olla iso ilo omien suunnitelmien tarkentamiseen ja etenemisen suunnitteluun.

Konsulttiapu voi myös tuntuvasti helpottaa sosiaalisen median kanssa liikkeelle lähtöä. Tällöin aihealueesta täytyy tarjota perustiedot laajemmalle joukolle yrityksen sisällä ja saada myös heidät innostumaan uudesta tekemisestä. Ulkopuolinen asiantuntija on yleensä uskottavampi ja esimerkiksi hyvin suunniteltu ja fasilitoitu workshop on tehokas keino tiedon jakamiseen ja uuteen innostamiseen.

Siis vaikka yrityksesi ei välttämättä haluaisi ostaa strategiaprosessin fasilitointia vaan tehdä suunnittelun itse kannattaa harkita sparrausavun hyödyntämistä. Omien asiakkaidemme kanssa tämä malli on ainakin toiminut luontevasti ja tarjonnut heille heidän hakemaansa apua. Niin kuin muunkin kehitystoiminnan kanssa sopiva keskustelukumppani helpottaa omien suunnitelmien arviointia ja toteuttamista.

Mainokset

2 responses to “Sparraukselle strategia kuntoon ja sujuvasti liikkeelle

  • viestintalotta

    Sparraus on todella tärkeätä. Mä olen tehnyt yhteistyötä paikallisen pienyrittäjän kanssa – käytännön keskusteluista ja yrittäjän arjesta on muodostunut somesuunnitelma ja sen ensimmäiset ilmentymät.

    http://verkottuen.blogspot.com/2010/12/inkeri-valtonen-komentaa-purkkeja.html

  • intosome

    Kiitos esimerkistä Lotta! Hienoa nähdä että pitkän linjan yrittäjä näkee sosiaalisen median tärkeänä eikä pelkää muutoksia.

    Varmasti monelle yrittäjälle olisi iloa keskustelukumppanista eli sparraajasta tällä alueella. Tämän kautta varmasti aukeaisi paremmin mistä on kyse ja kuinka some-juttuja juuri hänen yrityksensä voisi somea hyödyntää. Yleiset koulutukset ovat tietysti tärkeitä mutta moni yrittäjä varmasti kaipaisi sellaisten jatkoksi henkilökohtaista konsultointia.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s