Digityökalut-webinaari esitteli uusia mahdollisuuksia

Pidin eilen esityksen Teknologiateollisuus Ry:n järjestämässä webinaarissa. Aiheena oli pk-yritysten digityökalut eli oikeastaan kuinka pienet yritykset voivat nykypäivänä helpommin hyödyntää tietotekniikkaa. Pilvestä eli verkosta löytyy suuri määrä erilaisia SaaS-palveluja (selaimen kautta käytettäviä sovelluksia) jotka on suunnattu pk-yrityksille sekä kuluttajapalveluita joita myös yritykset voivat käyttää. Lisäksi on paljon työpöytä- ja mobiilisovelluksia joita yritykset voivat hyödyntää.

Esityksessäni kerroin digityökalujen tarjoamista mahdollisuuksista, esittelin esimerkkejä hyväksi toteamistani työkaluista sekä kartoitin mitä ottaa huomioon valintaa tehdessä. ICT-alan pienet yritykset hyödyntävät digityökaluja jo laajasti ja sama mahdollisuus olisi millä tahansa pienellä yrityksellä alasta riippumatta. SaaS-palveluista esimerkiksi maksetaan käytön mukaan joten isoa järjestelmäinvestointia ei tarvitse tehdä ja hyvin pienillä kuluilla voi testata uusia järjestelmiä.

Monet isot yritykset ovat jo hyödyntäneet perinteisiä IT-järjestelmiä digitalisoidakseen liiketoimintaprosessejaan. Uudet sosiaalisemmat järjestelmät tarjovat kuitenkin uuden mahdollisuuden tehostaa etenkin yhteistyötä, koordinointia ja kommunikaatiota vaativia prosesseja. Tämä kehitys on hyvin kuvattu yltä löytyvässä, konsulttiyhtiö McKinseyltä peräisin olevasta, kaaviossa.

Suurin ICT-alan ulkopuolella olevista suomalaisista pk-yrityksistä ei varmaankaan ole vielä kovin pitkällä prosessiensa sähköistämisessäkään, mutta nyt nämä yritykset voivat oikaista kehityksessä ja siirtyä osaltaan suoraan yhteisöllisempiin järjestelmiin. Monet uudet järjestelmät sisältävät yhä enemmän sosiaalisia piirteitä, kuten kommentointi, tykkääminen tai suositteleminen, jotka tekevät niiden käytöstä sujuvampaa.

Kuluttajapuolen palvelut ovat nostaneet rimaa käyttökokemuksen ja ominaisuuksien suhteen ja yrityspuolen palvelut seuraavat perässä. Innovaatiojohtajuus onkin siirtynyt kuluttajapuolelle ja yritykset hyödyntävät kuluttajasovelluksia, -laitteita ja -palveluja entistä enemmän, tästä puhutaan kuluttajistumisena (consumerization).

Linkki webinaarin tallenteeseen on tulossa tapahtuman sivuille lähitulevaisuudessa. Esityskalvoni löytyvät myös SlideSharesta. Tilaisuuden hyvin toimineesta tekniikasta vastasi Otavan Opisto, kiitokset Tommille ja kumppaneille siitä.

Teknologiateollisuus Ry on jäsentensä toiveesta järjestämässä jäsenyrityksilleen myös seminaarin sosiaalisesta mediasta tammikuun lopussa. Siellä pureudutaan sosiaaliseen mediaan laajasti – B2B-markkinoinnissa, yritysten ja yritysverkostojen käytössä sekä innovoinnin tukena. Itse pidän esityksen yritysten sisäisestä käytöstä ja sosiaalisista yritysverkostoista.

Blogikirjoitus alkaneen vuoden ennustuksista on minulta jäänyt kirjoittamatta, mutta uskon että selkeä teema tänä vuonna on sosiaalisen median ja digityökalujen hyödyntämisen laajentuminen aiempaa selvemmin B2B-yrityksiin ja ICT-alan ulkopuolelle. Itse olen eri tahojen kanssa viemässä tätä teemaa eteenpäin, joten kannattaa seurata blogiani myös tulevaisuudessa jos aihe kiinnostaa.

Lisäys: Digityökalut-webinaarin tallenne löytyy nyt verkosta jos haluat katsoa esitykseni jälkikäteen. Kokemus on muuten sama kuin etäosallistujilla mutta kysymyksien esittäminen ei onnistu. Jos siis kysymyksiä herää kannattaa hyödyntää tämän blogin kommenttitoiminnallisuutta.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s