Some teollisuudessa – Teknologiateollisuus ry:n sosiaalisen median seminaari

Suomi on täynnä sosiaalisen median seminaareja ja koulutuksia mutta harva niistä keskittyy B2B-yritysten tarpeisiin tai teollisuusyritysten näkökulmaan. Teknologiateollisuus Ry:n viime viikkoinen some-seminaari keräsi yhteen yrityksiä ja asiantuntijoita tutustumaan sosiaalisen median mahdollisuuksiin sisäisessä ja yritysverkostojen käytössä, B2B-markkinointiviestinnässä ja innovoinnissa. Puhumassa olivat mm. Taneli Tikka, Kaija Pöysti ja Christina Forsgård.

B2B-yrityksille onkin yleensä turhaa osallistua kuluttajamarkkinointia käsitteleviin tilaisuuksiin, niin erilaisia B2C- ja B2B-maailmat ovat. Wärtsilän edustajan mukaan olikin ”hienoa osallistua oikeasti hyödylliseen seminaariin, eikä hukata aikaa B2C-tilaisuuksissa”.

Wärtsilä onkin käsitteellisesti jakanut sosiaalisen median sisäiseen ja ulkoiseen hyödyntämiseen ja markkinoinnin B2C- ja B2B-alueisiin. Uskon että tuo jaottelu selkeyttää monelle mistä puhutaan joten kuvasin sen alla olevaan kaavioon. Teollisuusyrityksille on tärkeää markkinoida verkossa ja sosiaalisessa mediassa, mutta Facebook ei ole ensimmäiseksi käyttöönotettava palvelu vaan ennemminkin kannattaa aluksi harkita vaikka blogeja, SlideSharea (”powerpointtien YouTube”) tai Twitteriä.

Itse puhuin tilaisuudessa sosiaalisen median hyödyntämisestä yrityksen sisällä sekä yritysverkostojen toiminnan tehostamisessa. Aihe on minulle hyvin tuttu ja sydäntä lähellä, sillä työskentelin sen parissa kuutisen vuotta Nokialla. Avasin muun muassa asiantuntijoiden ja johtajien roolin muutosta, sosiaalisen intranetin rakentamista sekä yhteisöllisten toimintatapojen käyttöönoton problematiikkaa (ei IT-projekti vaan enemmänkin kulttuurin ja toimintatapojen muutosta).

Itse näen sosiaalisen median suurena mahdollisuutena tehostaa suomalaisten yritysten tuottavuutta. Suomi tulee aina olemaan korkean kustannustason maa, joten meidän täytyy hyödyntää kaikki keinot tehdä töitä fiksummin eikä pelkästään kovemmin. Yhteisölliset työkalut ja toimintavat tehostavat yhteistyötä ja kommunikaatiota yritysten sisällä ja niiden hyödyntäminen on mahdollista sekä isoille että pienille yrityksille. Pikkaisen huolestuttavaa onkin että tulemme Amerikkaa vuoden pari perässä sosiaalisen median hyödyntämisen suhteen. Onneksi tilaisuuden osallistujamäärä todisti että nyt yritykset alkavat herätä aiheeseen mutta tarve tiedon jakamiseen on varmasti edelleen olemassa.

Teknologiateollisuuden sosiaalisen median seminaarin esitysmateriaalit löytyvät nyt verkosta Teknologiateollisuuden verkkosivuilta ja oma esitykseni upotettuna yllä. Kannattaa esimerkiksi tutustua siihen miksi Rautaruukki on mukana sosiaalisessa mediassa – tosin kärsimättömille lukijoilleni voin paljastaa syynkin: ”koska asiakkaamme ovat siellä”.

Jos olet töissä B2B-yrityksessä jossa sosiaalista mediaa edelleen vain ihmetellään ja ajatellaan ettei se koske meitä (tiesitkö että suurin osa (68%) B2B-ostajista hakee taustatietoa verkosta?) niin nyt kannattaa aktivoitua ja tutustua aiheeseen (unohda kuitenkin Facebook-markkinointi). Minä ja muut asiantuntijat kerromme mielellämme B2B-alueen mahdollisuuksista lisää.

Mainokset

One response to “Some teollisuudessa – Teknologiateollisuus ry:n sosiaalisen median seminaari

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s