Kuinka paljon sosiaalista mediaa oikeasti hyödynnetään suomalaisissa yrityksissä?

Sosiaalinen media (eli yhteisölliset työkalut ja toimintatavat) on hyvin monikäyttöinen työväline, joka tulee muuttamaan paitsi markkinointia ja viestintää myös yritysten toimintaa sisäisesti sekä kumppaniensa kanssa.

Osa yrityksistä on jo hyvin pitkällä aiheen kanssa, mutta ainakin oma tuntumani on että suurin osa on vasta ihmettelemässä mistä on kyse ja mitä aiheen kanssa pitäisi tehdä. Todellista tilannetta on kuitenkin vaikea tietää tutkimatta, joten Intosome on mukana toteuttamassa kahta selvitystä aiheen tiimoilta.

Tällä viikolla avautui verkkokysely (http://51.fi/viestintakysely) sosiaalisen median hyödyntämisestä yritysten viestinnässä ja markkinoinnissa. Kysely on lyhyt (5-10 min) ja vastaajien kesken arvotaan viestintä- tai sosiaalisen median workshop sekä iPad 2 -tablettitietokone, joten kannattaa osallistua. Kyselyn kohderyhmänä ovat pienet ja keskikokoiset yritykset. Intosome on toteuttamassa kyselyä yhdessä Gemilon ja Viestintätoimisto Tuluksen kanssa.

Viestintäkyselyn lisäksi Intosome toteuttaa esiselvityksen sosiaalisen median hyödyntämisestä suomalaisissa teollisuusyrityksissä. Selvityksen tilaajina ovat Älykkäät koneet ja Digitaaliset sisällöt -osaamiskeskusohjelmat sekä Teknologiateollisuus ry. Tavoitteena on selvittää nykytilanne, potentiaali ja rajoitteet yhteisöllisten työkalujen ja toimintatapojen hyödyntämisen suhteen suomalaisissa perinteisen teollisuuden yrityksissä sekä löytää jatkohankkeita, joiden avulla yhteisöllisyyttä voidaan hyödyntää suomalaisen teollisuuden kilpailukyvyn parantamisessa.

Sosiaalinen media teollisuudessa -esiselvityksessä ei ole kyse Facebook-markkinoinnista vaan yhteisöllisten työkalujen ja toimintatapojen tuomisesta liiketoiminnan kehittämisen työvälineeksi. Esimerkiksi yrityksissä voidaan tehostaa tiedonkulkua, nopeuttaa perehdyttämistä, tehostaa alihankkijaverkoston toimintaa tai vähentää turhaa työtä ja sähköpostiähkyä. Lisäksi projektien vaikutusta täytyy pystyä mittaamaan, jotta niiden vaikuttavuus selviää ja se pystytään näyttämään myös yrityksen johdolle.

Osana esiselvitysprojektia tulen haastattelemaan suuria ja keskisuuria yrityksiä ympäri Suomea. Jos satut tietämään yrityksen joka haluaisi kertoa tilanteestaan (tunnin haastattelu kasvotusten tai puhelimessa) ja/tai olisi kiinnostunut osallistumaan kehityshankkeisiin aiheen tiimoilta niin kerro tästä ihmeessä minulle (harri.lakkala@intosome.fi tai 045-260 3884). Lisätietoa selvitysprojektin tuloksista ja jatkohankkeista tulee myöhemmin Some Teollisuudessa -LinkedIn-ryhmään.

Advertisements

One response to “Kuinka paljon sosiaalista mediaa oikeasti hyödynnetään suomalaisissa yrityksissä?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s