Puskemisesta keskusteluihin

Kävin tänään kertomassa sosiaalisen median palveluista ja mahdollisuuksista joukolle suomalaisten kylpylöiden markkinointivastaavia. Vaikka esitysaikani pikkaisen lyheni aikataulun viivästyksen vuoksi niin ehdimme käydä läpi koko joukon palveluita ja sitä miten verkossa markkinoidaan nykypäivänä.

Osa kylpylöistä oli jo ottanut sosiaalisen median vahvasti käyttöön hyödyntämällä mm. YouTubea ja Facebookia. Suurimmalle osalle tämä uusi ilmiö oli kuitenkin vielä ottamatta haltuun. Selvästi kiinnostusta aiheeseen kuitenkin oli ja saimme erittäin hyvän keskustelun aikaan lopuksi.

Yksi teema mikä nousi selvästi esille oli markkinoinnin muutos puskemisesta keskustelujen käynnistämiseksi ja käymiseksi. Hyvin helposti Facebookiin mennään vanhalla mallilla, jossa yritys edelleen kertoo mitä uusia palveluja saatavilla ja kertoo tarjouksista. Paljon tehokkaampaa olisi kuitenkin tämän lisäksi kysyä asiakkailta kehitysideoita ja palautetta, antaa heidän äänestää tulevista investoinneista (vesiliukumäki vai höyrysauna?) tai pyytää heitä tuottamaan sisältöä teidän puolestanne.

Enää ei tarvitse lähteä siitä että kaikki markkinointisisältö tuotetaan itse vaan siinä voi oikeasti hyödyntää asiakkaita. Herkullisin (kirjaimellisesti :-) esimerkki tästä on Kakkusankarit.fi -sivuston Kakkugalleria. Asiakkaat ovat lähettäneet heille 137 (!) valokuvaa yrityksen tuotteilla itse leipomistaan kakuista. Valitettavasti galleria on vain pikkaisen piilotettu sivuille (toiseksi alin linkki vasemman reunan navigointipalkissa), kun se omasta mielestäni pitäisi nostaa ylpeästi näkyville heti etusivulla.

Facebook-profiili on helppo perustaa ja upottaa kotisivuille, perinteisen markkinointimallin (puskeminen) muuttaminen interaktiiviseksi (keskustelut, käyttäjien tuottama sisältö) sen sijaan vaatiikin jo vaivaa ja avoimuutta uusille toimintamalleille. Toivottavasti sain tänään istutettua ideaviruksen taas muutamaan päähän ja näemme tulevaisuudessa innostavia esimerkkejä kylpylämarkkinoinnnin saralla.

Tässä vielä esityksen kalvot SlideShare-palvelusta upotettuna, jotka lupasin jakaa esimerkkinä:

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s